dimarts, 26 de febrer del 2008

Fins a on amb els 80 km/h?


La polèmica mesura dels 80 km/h ha aixecat una veritables polvareda visceral, no tant entre entre els conductors -que cada dia pateixen les retencions- com entre els lobbies agitadors que s'amaguen darrere associacions o companyies d'assegurances (RACC, Federació Europea d'Automobilistes, etc...).

Vull recordar que al llarg del debat poc s'ha parlat de l'origen veritable de la mesura:

- Els nivells d'immissions de NOx (òxids de nitrogen) i PM10 (partícules menors de 10 micres) són molt per sobre dels nivells recomanats per l'UE (que són bastant més permissius que les recomanacions de l'OMS). Dades de la XVPCA.

- El responsable d'entre el 40 i el 50% de les emissions de NOx i PM10 és directament el transport terrestre.

- Les conseqüències van més enllà del que molta gent sap. Parlem de milers de casos anuals d'enfermetats respiratòries, hospitalitzacions i morts que es podrien evitar. Informe del CREAL.

Esperem que poc a poc vagin sortint a la llum els avantatges de la mesura: a curt termini reducció de les retencions i la sinistralitat; a llarg termini moderació dels episodis de contaminació atmosfèrica.

En l'àmbit europeu (i poques ciutats europees tenen els nostres nivells de contaminació), de fet, aquesta mesura és bastant tímida. Només mirem cap a fora per demanar eliminar els límits de velocitat a les autopistes, però mai per aprendre de mesures valentes. Algun dia podrem parlar de veritables mesures de reducció de la contaminació? La prohibició a la circulació de vehicles 4x4 dins de les ciutats? Potser peatges d'entrada als cascs antics?

Resum del programa de TV3 "Els matins" on participo en un debat sobre la mesura dels 80 km/h: http://www.tv3.cat/videos/282009